Pages

Monday, March 7, 2011

SaYaNgI aKu TeMaNiLaH aKu 31

“ Hello…Ariff!!”. Kedengaran suara cemas mama di hujung talian.
“ Kenapa ma?”.
“ Kamu ke mana dari tadi mama call tak angkat?”. Mama bersuara tegas.
“ Ariff jumpa bos tadi ma, kenapa ma?”.
“ Sara.”.
“ Kenapa dengan Sara ma?”. Ariff bertanya resah.
“ Sara dah ada kat hospital…cepat datang..”.
“ Ok, ma”. Ariff mematikan talian kemudian lantas bergegas keluar dari pejabatnya.

“ Riff…kau nak ke mana?”. Tanya Shakir apabila dilihat Ariff seperti ingin berlari.
“ Hospital…tolong bagi tahu bos ye…”.
“ Kenapa?”. Shakir bertanya lagi.
“ Sara…aku pergi dulu”. Ariff terus berlalu. Shakir hanya menggeleng perlahan.
“ Huh…macam tu rupanya nak jadi ayah…”. Ujar Shakir perlahan sambil tersenyum.
Apabila sampai di hospital, Ariff segera menghampiri mama dan papa yang duduk di luar bilik kecemasan.

“ Ma….macam mana Sara?”. Ariff bertanya resah.
“ Dia masih kat dalam…”. Waktu itu kelihatan doctor keluar dari bilik kecemasan. Ariff segera menghampiri doctor itu.
“ Macam mana isteri saya doctor? Anak saya?”. Tanya Ariff tidak sabar.
“ Mari ikut saya ke bilik sebentar…”. Ujar doctor itu dan berlalu. Ariff memandang mama dan papanya. Mereka mengangguk perlahan. Ariff mengekori langkah doctor itu, rasa kurang enak mula menjalar di hatinya. ‘Sara’. Papa dan mama juga menuruti langkah anaknya.

“ Macam ni encik…kandungan isteri encik mengalami komplikasi, nyawa isteri dan anak encik dalam bahaya…”. Ariff, papa dan mama merenung wajah doctor itu tajam.
“ Apa maksud doctor?”. Mama segera bertanya.
“ Isteri saya tak kan apa-apa…doctor tak boleh cakap macam tu…”. Ariff bersuara tegas. Papa mengusap perlahan bahu anaknya menyuruh bersabar.
“ Kami sedang berusaha menyelamatkan kedua-duanya…tapi keadaan seperti tidak mengizinkan…kami perlu membuat pilihan…isteri encik atau bayi yang dikandungnya…”. Ujar doctor tenang.

“ Selamatkan isteri saya…doctor kena janji dengan saya isteri saya mesti selamat…kalau apa-apa jadi pada isteri saya, saya tak kan maafkan doctor…”. Ariff bersuara seperti orang hilang akal.
“ Ariff…”. Papa menegur anaknya. Doktor hanya tersenyum kepada papa.
“ Tak pe…saya faham keadaannya…”.
“ Kenapa dengan bayi tu doctor? Kenapa hanya mesti salah seorang yang selamat…saya mahukan keduanya selamat…tolonglah doctor…”. Ariff merayu sambil menggenggam erat tangan doctor itu. Doktor itu cuba menenangkan Ariff. Papa dan mama juga turut berbuat demikian.

“ Sabarlah Riff…”. Mama memujuk perlahan.
“ Saya akan cuba…sama-samalah kita berdoa…”. Ujar doctor kemudian berlalu. Papa dan mama memapah Ariff keluar dari bilik itu dan berlalu ke tempat menunggu di luar bilik kecemasan.

1 comment: