Pages

There was an error in this gadget

Wednesday, December 2, 2015

Sayangi Aku Temanilah Aku 51

“ Nah”. Ariff menghulurkan al-Quran kepada isterinya usai mereka solat maghrib tadi. Sara menyambut sambil tersenyum.
" Kita baca sama-sama ya”. Ujar Ariff lagi. Sara mengangguk perlahan.
“ Sara bersyukur sangat bang…”. Ujar Sara setelah mereka selesai membaca al-Quran, mereka masih di atas sejadah.
“ Kenapa?”. Soal Ariff memandang lembut wajah isterinya.
“ Perkahwinan kita ajar Sara banyak perkara….dan Sara bertuah sebab abang dapat bimbing Sara dengan baik….”.
“ Abang juga tidak sempurna…Sara sempurnakan hidup abang”. Ariff melemparkan senyuman ikhlas buat isterinya.
“ Sara tak pernah mimpi akan bahagia macam ni dengan abang…syukur sangat-sangat…abang benar-benar buat Sara bahagia…Sara tidak dapat bayangkan andai Sara kehilangan abang suatu hari nanti”.
“ Sshhh…semua tu di tangan Allah..kita kena yakin dengan takdir yang Allah aturkan buat kita…”.
“ Ya…Sara tahu”.


“ Indah kan hikmah Allah pada kita…Dia datangkan hujan pada kita…kita bersedih dan terluka…akhirnya Allah hadiahkan kita pelangi yang bersinar…cukup buat kita mampu tersenyum … dan kesyukuran panjang kita panjatkan buat Dia…Subhanallah”.
“ Ya bang…pelangi indah itu lah yang mewarnai kehidupan kita…”.
“ Abang sayang Sara dunia akhirat”.
“ Sara pun…”. Air mata Sara menitis di pipi.
“ Ssshhh…mama mana boleh sedih-sedih kan sayang..nanti papa pun sedih juga”. Balas Ariff sambil menyentuh lembut perut isterinya kemudian mengesat air mata isterinya. Sara hanya tersenyum.
“ Papa sedih ke kalau mama sedih?”. Sara sengaja menyoal begitu.
“ Mestilah…papa mana boleh nampak mama sedih…”.
“ Abang ni….suka buat orang sedih….”.
“ Eh..abang pula yang salah…Sara yang emosi terlebih tadi…”.
“ Itu lah…sikit-sikit nak sedih kan…apa lah..”. Ujar Sara kemudian tersenyum lagi.
“ Tapi kan bila Sara senyum…cair abang..”. Ariff merenung isterinya.
“ Mengada lah tu…”.
“ Betul…”.
“ Dah azan isyak…Sara nak ambil wuduk dulu…”.
“ Laju saja ubah topik…”. Ariff membantu isterinya bangkit. Sara hanya menjeling manja.
………………………………………………………………………………………………………


“ Sayang..kenapa menangis ni?”. Tegur Sara kepada seorang anak perempuan kecil lebih kurang 5 tahun umurnya.
Mummy Eisya tinggalkan Eisya…”. Anak kecil tadi menangis lebih kuat.
“ Sshhh…Eisya jangan nangis ya…aunty tolong Eisya tolong cari mummy ya…”. Anak kecil tadi mengangguk laju. Sara memandang keadaan sekeliling.
“ Eisya datang dengan mummy tadi?”. Anak kecil tadi sekadar mengangguk.
“ Mummy Eisya suruh Eisya tunggu situ tadi…tapi mummy …”. Dia kembali menangis.
“ Okay…Eisya jangan nangis ya…mari duduk sini…”. Anak kecil tadi tidak membantah.
“ Mana pula abang ni?”. Ujar Sara perlahan sambil meninjau mencari suaminya.
“ Aunty!”.
“ Ya sayang…tunggu sekejap ya…”.
“ Eisya rasa mummy Eisya ada di sana”. Tunjuk anak kecil tadi sambil mengesat tangis.
“ Mana?”.
“ Sana”.
“ Okay…jom kita pergi cari ya…mari sini sayang…”. Sara menghulurkan tangan kepada anak kecil itu tadi.


“ Mummy!..mummy!”.
“ Eisya….mana Eisya pergi…puas mummy cari…”. Ujar seorang wanita lantas memeluk anak kecil itu tadi.
“ Eisya cari mummy..kenapa mummy tinggalkan Eisya..Eisya takut..”. Anak kecil itu membalas pelukan wanita tadi.
“ Sshhh…maafkan mummy sayang…kan mummy suruh Eisya tunggu sana..kenapa Eisya pergi tempat lain?”.
“ Eisya lihat orang main layang-layang mummy….”.
“ Puan..”. Wanita tadi menegur Sara.
“ Ya…”. Balas Sara sambil melemparkan senyuman ikhlas kepadanya.
“ Terima kasih…anak saya ni memang macam ni..kadang-kadang leka…”.
“ Tak apa puan…biasa lah budak-budak…”.
“ Minta maaf ya menyusahkan …saya Diana…panggil saja kak Diana”. Wanita itu menghulurkan tangan untuk bersalam.


“ Saya Sara…”. Sara tersenyum lagi.
“ Akak datang berdua saja?”. Soal Sara mesra.
“ A’a…”. Balas wanita itu juga mesra.
“ Eisya dah tak ada daddy…”. Anak kecil itu tiba-tiba bersuara. Wanita itu sekadar menunduk.
“ Eisya….mummy ada kan sayang”. Wanita itu memujuk anaknya lembut.
“ Tapi Eisya nak daddy…kawan-kawan Eisya semua ada daddy…”. Anak kecil itu berwajah sedih.
“ Eh….mari kita duduk sana..”. Ujar wanita itu tadi sambil melihat Sara menyentuh perutnya. Sara sekadar mengangguk. Anak kecil itu hanya mengikuti langkah ibunya.
“ Suami akak meninggal dunia dalam kemalangan 6 bulan lepas…”. Wanita itu bersuara lirih. Sara memandang penuh simpati. Anak kecil itu tadi sekadar memerhati. Anak sekecil itu mana mungkin mengerti.
“ Maaf kak..”.
“ Tak apa…”. Wanita itu cuba melemparkan senyuman. Namun Sara tahu, senyuman itu kelat.
“ Akak kerja?”.
“ Kerja….alhamdulillah ada rezeki akak…”.
“ Alhamdulillah…banyakkan bersabar ya kak…berat dugaan Allah pada akak…tapi saya boleh nampak akak seorang wanita yang kuat dan tabah…”.
“ Rela atau tidak…inilah takdir akak…akak redha dengan ketentuanNya…”. Wanita itu tersenyum. Sara membalas senyuman itu ikhlas.


“ Eisya suka pergi pantai?”. Soal Sara pula kepada anak kecil itu tadi.
“ Suka…Eisya suka pergi pantai…aunty pun suka ya?”.
“ Ya sayang…lain kali Eisya kena dengar cakap mummy ya…nanti puas mummy nak cari Eisya”. Ujar Sara lagi lembut. Anak kecil itu sekadar mengangguk. Wanita itu hanya memerhati dan dan melemparkan senyuman kepada Sara.
“ Eisya suka makan coklat?”.
“ Suka!”. Laju sahaja anak kecil itu menjawab.
“ Eisya nak tak kalau aunty bagi Eisya coklat?”.
“ Nak!”.
“ Eisya…”. Wanita itu menegur anaknya. Anak kecil tadi menunduk.
“ Tak apa kak…”. Balas Sara sambil membuka beg tangannya.
“ Nah…ambil ni..”.
“ Mummy…”. Anak kecil itu memandang ibunya. Wanita itu merenung Sara kemudian menganggukkan kepala kepada anaknya.
“ Coklat Cadbury lah mama…terima kasih aunty..Eisya suka”. Anak kecil itu menyambut huluran Sara dengan gembira.
“ Terima kasih Sara..susah-susah saja…Eisya ni memang suka makan coklat”. Sara tersenyum bahagia.


“ Dah berapa bulan?”. Soal wanita itu tadi sambil melepas pandang pada Sara.
“ 7 kak..”. Balas Sara sambil tersenyum.
“ Alhamdulillah…Sara datang dengan siapa?suami?”.
“ Allah!.”. Sara seperti terkejut dari lamunan.
“ Kenapa?”
“ Suami saya…mesti dia cari saya..”. Sara memandang keadaan sekeliling. Tiba-tiba telefonnya berbunyi. Segera Sara menjawab panggilan.
“ Abang…ya Sara tahu…maaf”. Kemudian Sara mematikan talian.
“ Suami saya..”. Sara melemparkan senyuman. Wanita itu membalas senyuman. Tidak lama kemudian Ariff datang menghampiri mereka.
“ Puas abang cari…”. Tegur Ariff kemudian memandang wanita itu dan anaknya.
Uncle….”. Tegur anak kecil itu ramah. Ariff tersenyum mesra kepada anak kecil itu tadi.
“ Maaf encik…tadi anak saya sesat..Sara yang tolong pulangkan anak saya ni pada saya”. Wanita itu menjelaskan keadaan.
“ Tak apa kak…suami saya ni okay je..kan bang?”. Ujar Sara sambil bangkit perlahan kemudian berdiri di sebelah suaminya.
“ Tak apa…”. Balas Ariff sambil melemparkan senyuman ikhlas untuk wanita itu.
“ Minta diri dulu ya kak”. Ujar Sara lembut.
“ Ya…terima kasih tadi…Eisya salam aunty dengan uncle..”. Wanita itu mendorong anaknya menyalami Sara dan Ariff. Anak kecil itu hanya menuruti.
“ Eisya jangan nakal-nakal ya…”. Pesan Sara sambil menggosok perlahan kepala anak kecil itu.
“ Ya aunty…”. Ujar anak kecil itu kemudian menyalami Ariff. Ariff  hanya tersenyum.
“ Pergi dulu kak..assalamualaikum”.
“ Wa’alaikummussalam”.
“ Jom bang”. Ujar Sara kemudian menyambut huluran tangan suaminya dan beredar sambil menceritakan apa yang berlaku.


“ Comel budak tu tadi kan bang…”. Ariff hanya mengangguk.
“ Nah air…”. Ujar Ariff pula. Sara menyambutnya mesra.
“ Nanti anak kita mesti lagi comel”. Ariff memeluk bahu isterinya.
“ Kasihan akak tadi tu bang…Sara simpati pada dia..”.
“ Kenapa?”.
“ Suami dia dah meninggal 6 bulan lepas dalam kemalangan…anak dia kecil-kecil lagi dah tiada ayah…”. Ujar sara sambil menyentuh lembut perutnya. Ariff memerhati tindakan Sara.
“ Insyaallah..abang akan temankan Sara seumur hidup abang”. Ariff seperti tahu apa yang berada dalam fikiran isterinya.
“ Sara harap biar Sara yang pergi dulu sebelum abang…Sara tak sanggup kalau abang yang dulu tinggalkan Sara”.
“ Ish Sara ni…apa merepek ni…”.
“ Sara cakap je lah..”.
“ Ya lah..sudah lah tu…Sara penat tak?”.
“ Tak…Sara nak jalan-jalan lagi..kita jalan tepi pantai tu nak?”. Ariff mengangguk kemudian menghadiahkan senyuman manis buat isterinya.

No comments:

Post a Comment