Pages

Sunday, May 9, 2010

SaYaNgI aKu TeMaNiLaH aKu 3

Petang semalam Sara pulang lewat ke rumah. Ariff tidak bertanya tentangnya. Sara juga diam. Dia menjalankan tugasnya seperti biasa. Walaupun Ariff dapat melihat sendu di wajah itu, namun dia sedar dia tidak mampu menghilangkannya. Sungguh dia ingin sekali melihat wanita yang bergelar isterinya itu bahagia bersamanya. Sungguh juga kalau boleh dia ingin bersama suka dan duka wanita yang dikahwininya tiga bulan lalu. Tetapi dia akur. Siapalah dia di hati wanita itu. Hatinya juga berkeras dan degil untuk membenci Sara, apatah lagi untuk memarahi. Setiap kali dia cuba untuk menolak rasa hatinya, dia akan kalah.
“ Wei…kau ni mengelamun ke apa? Dari tadi aku tengok termenung je…” Tiba-tiba lamunan Ariff terhenti apabila Shakir duduk di hadapannya. Ariff hanya tersenyum.
“ Kenapa?”.
“ Ya lah..kau tu lah..kenapa?”. Shakir pelik dengan sikap kawannya itu. Sejak dia berkahwin dengan wanita pilihan ibu bapanya itu dia sering termenung.
“ Tak..aku Tanya kenapa kau masuk bilik aku ni?selalu kalau tak de apa-apa kau tak kan masuk.”.
“ Hai…aku tak boleh masuk ke bilik kau ni?”. Shakir mengangkat keningnya.
“ Takla…”. Ariff meneruskan kerjanya. Shakir memandang tepat matanya apabila Ariff mengangkat wajahnya.
“ Kenapa kau tengok aku macam tu pulak?”.
“ Kau ada masalah ke?”. Ariff hanya tergelak.
“ Aku ni macam Nampak ada masalah ke?”. Shakir tidak membalas tawa temannya itu.
“ Kau bahagia dengan Sara?”. Ariff memandang Shakir.
“ Kenapa kau Tanya macam tu?”.
“ Kau sayangkan dia?”. Soalan dibalas soalan juga.
“ Apalah kau ni…Sara tu isteri aku, mestilah aku sayangkan dia”.
“ Sara pulak?”.
“ Maksud kau?”. Ariff memandang pelik temannya itu.
“ Yelah maksud aku Sara sayangkan kau juga tak?”.
“ Kau ni sejak bila tukar profesion pulak ni?dah macam nak menyiasat lagaknya”. Ariff tertawa. Shakir juga.
“ Dah la wei…jangan nak merepek, sebenarnya pasal apa kau datang jumpa aku ni?”. Bukan Ariff tidak tahu Shakir bukan jenis orang yang suka mencuri tulang dalam kerjanya dengan melepak-lepak dan berborak kosong waktu kerja. Shakir pula waktu itu telah bangun dan menuju ke pintu sambil tersenyum.
“ Bos nak jumpa kau kejap lagi”. Shakir tersenyum.
“ Bos? Sejak bila kau jadi informer bos pulak ni? Selalu kan si Sofia merangkap setiausaha bos yang akan inform.”.
“ Tadi aku baru keluar dari bilik bos, dia pesan kat aku sekali. Lepas tu aku tengok anak bos si Shila tu datang pulak, tergedik-gedik aku tengok, terus bos pesan sekejap lagi bukan sekarang panggil kau”. Ariff sudah tersenyum dengan kata-kata Shakir.
“ Shila anak bos yang baru balik dari oversea tu ke?”.
“ Ya lah encik Ariff woi, Shila mana lagi…kan ke bos tu ada seorang je anak perempauan nama Shila”. Ariff sudah tergelak-gelak.
“ Kau tak berkenan ke kat dia Kir? Kan kau single lagi, available plak tu”. Ariff menyambung gelaknya. Shakir sudah menarik masam mukanya.
“ Uish…kalau bos tawar kat aku pun, aku tak inginla”.
“ Amboi-amboi, banyak songeh juga kau ni ya?”.
“ Eleh kalau kau nak ke kat dia?”. Tawa Ariff terhenti. Shakir pula menyambung gelak lalu meninggalkannya. Sejak Ariff menikahi Sara, dia berjanji hanya Sara di hatinya. Walaupun hati Sara tidak dapat lagi dimiliki, dia tekad tidak akan menduakan wanita itu.

3 comments:

  1. bertuah sara dpt suami spt ariff harap sara dpt menerima ariff dlm hidupnya

    ReplyDelete
  2. Best la gya penulisan macam ni. ..X membosankan...

    ReplyDelete