Pages

Sunday, May 9, 2010

RuAnG rInDu 1

Bercinta memang seronok. Bahagia saat indah mengalaminya seperti dunia ini milik kita. Terasa disayangi. Waktu itu terasa mahukan saatnya berhenti. Indahnya percintaan yang di sulamkan dengan benih-benih kasih dan juga sayang yang selalu dan tetap ada. Tanpa kita sedari kita telah melebihkannya daripada yang lain. Hati berbunga riang. Kesetiaan dan pengorbanan dipertaruhkan dengan sepenuhnya.
Namun…waktu berjalan tanpa henti, sedangkan cinta itu hanya singgah cuma untuk seketika. Sungguh aku memang pernah bahagia merasainya. Sungguh aku pernah tersenyum dengan kehadirannya. Sikit tidak pun aku menduga takdir memesongkan impian dan harapan yang di bina bersama. Bukan salah takdir. Bukan juga salah ketentuan yang telah ditetapkan buatku. Apalah dayaku melawan takdir yang terlukis buatku. Apa yang jelas sehingga ke hari ini, aku masih dibayangi kenangan semalam yang selalu menyesakkan dada. Terasa sempit untukku bernafas. Wahai hati berhentilah berharap. Wahai mata berhentilah menangis. Wahai akal berhentilah berfikir tentangnya. Bisakah aku??? Walau aku menidakkan ada ruang rindu dalam hati yang bertamu, ia tetap menagih peluang untuk sentiasa bersatu dengan sanubari dan jiwaku. Aku kalah dengan diriku sendiri. Aku gagal dengan semangatku. Aku terjatuh apabila ingin bangun. Aku lemas apabila baru mahu berenang. Lemahkah aku??? Ya..aku perlu mengakuinya..Ruang rindu selalu menggamitku yang membuatku selalu kalah…
Di daun yang ikut, mengalir lembut
Terbawa sungai ke, ujung mata
Dan aku mulai takut, terbawa cinta
Menghirup rindu yang, sesakkan dada
Jalanku hampa, dan ku sentuh dia
Terasa hangat, oh didalam hati
Ku pegang erat dan, ku halangi waktu
Tak urung ju,a ku lihatnya pergi
Tak pernah ku ragu, dan s’lalu ku ingat
Kerlingan matamu, dan sentuhan hangat
Ku saat itu takut, mencari makna
Tumbuhkan rasa yang ,sesakkan dada
Kau datang dan pergi, oh begitu saja
Semua ku t’rima, apa adanya
Mata terpejam dan, hati menggumam
Di ruang rindu, kita bertemu
……………………………………………………………………………………….
Walau seribu kata yang aku ucapkan aku meredhainya. Ikhlaskah aku?? Ada sendu yang tidak pernah mahu pergi. Sedangkan aku tahu aku sedang menyeksa diriku sendiri. Entah bila aku akan bangkit meninggalkan semua ini. Memang luaran nampak aku bersahaja dan merelakannya. Dalam diam aku masih menangisi apa yang terjadi. Dalam bersembunyi aku masih merinduinya. Bodohkah aku mengharapkan sesuatu yang tidak mungkin akan kembali. Namun salahkah aku?? Memang salah..Memang silapku kerana terus membenarkan diri menderita dan terseksa. Terasa senak seringkali mengucap kata aku sudah redha melepaskannya. Dia memang bukan milikku lagi. Dia bakal menjadi hak milik seorang isteri yang akan dikahwininya nanti. Dan dia akan bergelar sebagai seorang suami yang bukan untuk aku. Dia..mereka..terlalu sukar untukku menerimanya. Namun aku akur..Dia bukan tercipta untukku..Aku pasrah dalam terpaksa.
“ Saudari?..saudari..”. Tiba-tiba satu suara lelaki menyentak lamunannya. ‘Perempuan ni mengelamun ke ape.’ Getus lelaki itu dalam hati.
“ Saudari!!” Kali ini volume suaranya di naikkan. Barulah gadis itu memandangnya. Tapi..ahh sudah..kenapa pula dia ni? menangiskah dia??
“ Maaf encik..”. Huh..entah apa yang merasuk fikirannya. Sejak bila dia terkenang memori lalu dan menangis. Segera dia mengangkat kaki ingin beredar. Namun langkahnya terhenti apabila lelaki itu memanggil entah ke berapa kali agaknya. Dia memandang lelaki itu kaku tanpa perasaan. Saat ini apa yang dia mahu ingin lekas beredar.
“ Ini..saudari terlupa tadi.”. Dia menghulurkan beg plastik yang berisi buku kepadanya. ‘Eh macam mana pula ade dekat dia. Tadi kan..’
“ Tadi awak tinggalkan atas kaunter pembayaran”. Eh sudah bertukar awak pula, tadi saudari. Dia tersenyum. Baru teringat tadi semasa dia ingin membayar harga buku yang ingin di beli di sebuah kedai buku di shopping complex, dia ternampak seseorang. Insan yang pernah bertakhta di hatinya. Dan kini ia masih tetap begitu. Terasa sesak nafasnya melihat orang itu begitu mesra dengan insan yang bergelar tunangannya. Terus sahaja dia meninggalkan kedai dalam kadar yang segera dan duduk di sebuah kerusi yang agak tersorok agar tidak dilihat oleh orang ramai. Di situ dia menangis semahunya.
“ Nah..ambil ni..kalau nak tersenyum , nak termenung sekali pun..ambil ni barang awak kan?”. Lalu dengan segera dia mengambilnya daripada tangan lelaki itu. Terasa malu di sindir begitu. Lelaki itu terus berlalu. Tapi seingatnya dia belum membayarnya. Jadi buku ini bukan miliknya.
“ Mm..saudara..eh awak!!”. Lelaki itu berpaling dan mengangkat keningnya.
“ Ini bukan hak saya. Tadi saya belum bayar.”. Lelaki itu tersenyum.
“ Ambillah..itu memang hak awak..”. Dia ingin melangkah pergi.
“ Tapi…saya”. Kata-katanya dipintas segera oleh lelaki itu.
“ Tak pe, saya ikhlas…bye”. Lelaki itu terus berlalu bersama seorang teman yang entah dari mana munculnya. Dia hanya memandang kaku. Namun bibirnya berbisik perlahan ‘ terima kasih’.

No comments:

Post a Comment