Pages

Monday, May 9, 2011

SaYaNgI aKu TeMaNiLaH aKu 36

“ Sara…”. Balqis menegur perlahan temannya. Kelihatan Sara sedang termenung. Sara mengalihkan pandangannya kepada Balqis sambil tersenyum.
“ Apa yang kau menungkan tu?”. Tanya Balqis lembut. Dia tahu Sara masih tidak dapat menerima sepenuhnya kematian bayi yang dikandungnya itu.
“ Tak ada apalah…”. Ujar Sara sambil melemparkan senyuman sekali lagi.
“ Aku faham perasaan kau Sara…sabar ye..”. Balqis merenung temannya itu.
“ Aku ok…jangan risaulah”. Balqis pula tersenyum mesra.
“ Aku tahu kau tabah…insyaallah satu hari nanti ada rezeki lain untuk kau…jom makan”.

“ Kau pergilah…aku tak de selera lah”. Balas Sara lemah.
“ Sara…kau tak boleh seksa diri kau tau…nanti Ariff marah aku pulak sebab tak ajak kau makan..”. Sara merenung temannya itu dengan pandangan tajam.
“ Kenapa pulak Ariff nak marah kau? Dia ada telefon kau ke?”. Tanya Sara serius.
“ Kenapa kau cemburu ke?”. Balqis sengaja mengusik temannya itu.
“ Mana ada…cakaplah dia ada telefon kau ke?”. Tanya Sara lagi.
“ Risau sangat…aku tak kan mengorat suami kau nyelah…mana lah dia ada nombor aku…”. Balas Balqis sambil tersengih.

“ Habis tu?”.
“ Kenapa kau ni…macam cemburu je…”. Balqis semakin galak mengusik temannya.
“ Mana ada…tak pelah…”. Sara pura-pura sibuk membuka fail dan meneruskan kerjanya. Balqis tergelak kecil. Sara merenung teman di hadapannya itu.
“ Kenapa kau gelak?”.
“ Kau ni kadang-kadang cepat terasa ek..merajuk…agaknye kan mesti puas si Ariff tu nak memujuk kau kan…”. Balqis tersenyum nakal.
“ Kau ni…sengaja je tau…”. Sara memuncungkan mulutnya tanda protes. Balqis tergelak lagi.

“ Aduhai…nasiblah kau Ariff…aku gurau je lah tadi…semalam masa Ariff tunggu kau…aku terserempak dengan dia…dia pesan kat aku suruh ajak kau makan setiap kali waktu tengah hari…risau sangat dia kat kau ek…sayanglah katakan…bahagianya hidup…kalaulah Ikhwan macam dia kan best…”. Ujar Balqis bersemangat. Sara hanya tergelak kecil.
“ Gelak pulak dia…jomlah makan…jangan nak banyak alasan”. Balqis menarik tangan temannya perlahan. Sara mencapai beg tangannya kemudian menuriti langkah Balqis.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………

“ Riff…jom makan…”. Ajak Shakir hanya bersandar di pintu bilik Ariff.
“ Tunggu kejap…”. Balas Ariff pendek dan tidak menoleh kepada Shakir.
“ Ok..”. Shakir leka membelek telefonnya. Dia memadam mesej di peti masuk. Ariff memandang sebentar ke arah Shakir.
“ Kau buat apa? Mesej awek baru ke?”. Tanya Ariff sambil tersenyum nakal.
“ Merepeklah kau…aku malas lah nak layan awek-awek ni…”.
“ Yeke…kau tak teringin ke nak berumahtangga Kir?”. Tanya Ariff sambil menutup fail di hadapannya.

“ Entah…tak jumpa yang berkenan…menepati citarasa aku…dan boleh go on dengan aku..”.
“ Kau memilih sangat kot Kir…sampai bila kau nak membujang..cuba kau cakap dengan aku…”. Ariff bangkit dari kerusinya kemudian menghampiri temannya itu.
“ Entahlah…belum ada jodoh agaknye…aku nak isteri yang macam Sara”. Ariff merenung tajam temnnya itu. Shakir tergelak kecil.
“ Releks la…aku bukan kata nak kan Sara…aku Cuma kata nak yang macam dia…”. Shakir menepuk perlahan bahu Ariff. Ariff tersenyum mesra.

“ Carilah…tak cari mana nak jumpa…”.
“ Malaslah…ha, Sara dah ok ke?”. Tanya Shakir sambil jalan bergandingan dengan Ariff menuju ke pintu lif.
“ Ok…tapi aku tengok dia sebenarnya masih tak boleh terima kenyataan sepenuhnya, banyak termenung…kurang bercakap…aku faham perasaan dia, aku pun rasa benda yang sama…tapi dia lebih merasainya sebab dia yang mengandungkan anak kami…kadang-kadang aku tak tahu nak cakap apa lagi supaya dia tak bermurung macam tu…entahlah…”. Balas Ariff lemah.
“ Kau kena kuat semangat Riff…dia perlukan kau waktu-waktu macam ni…biasalah tu…lama-lama nanti dia akan boleh terima kenyataan…kau kena bagi semangat pada dia, jangan biarkan dia keseorangan…bila dia bersendiri, dia memang akan teringat pasal tu…”. Ujar Shakir sambil menghidupkan enjin dan memulakan perjalanan.

“ Betul cakap kau tu…aku memang sedang melakukannya…kita makan kat tempat lain hari ni nak?”. Tanya Ariff serius.
“ Ok je…kat mana?”. Balas Shakir.
“ Kat restoran dekat dengan pejabat Sara…”.
“ Ok”. Shakir memandu mengikut telunjuk Ariff menuju ke restoran yang dimaksudkan oleh Ariff. Setelah sampai mereka mengambil tempat di bahagian tengah-tengah restoran. Ariff memandang sekeliling.
“ Kau cari siapa? Sara ke? Telefon jelah dia…”. Ujar Shakir sambil meletakkan pinggan berisi nasi di atas meja.
“ Eh…tu Ariff…Sara dia macam tengah cari seseorang je…kau ada janji dengan dia ke?
. Tanya Balqis sambil menunjukkan kea rah Ariff.
“ Kau duduk kejap…aku pergi sana”. Balas sara kemudian berlalu.

“ Abang…cari siapa?”. Sara menepuk perlahan bahu suaminya. Shakir hanya tersenyum melihat aksi Sara.
“ Eh Sara…abang cari Saralah…Sara makan sorang je ke?”. Balas Ariff sambil merenung isterinya.
“ Taklah..tu dengan Balqis…kat sana”. Ujar Sara sambil menunjukkan tangannya ke arah Blaqis di hujung sana. Sara tersenyum manja.
“ Dah siap makan ke?”. Tanya Ariff sambil memandang sebentar kea rah Shakir. Shakir tidak lagi menyuap nasi. Dia menunggu Ariff.
“ Belum…tengah makan…abang nak join ke?jomlah…”. Ariff menganggukkan kepalanya.
“ Jom Kir…kita makan kat sana”. Shakir bangkit perlahan. Sara mengambil dua gelas air milik Ariff dan Shakir. Ariff dan Shakir hanya melemparkan senyuman. Mereka mengangkat pinggan masing-masing. Kemudian menuruti langkah Sara menuju ke meja Sara dan temannya yang bernama Balqis itu.

“ Qis…tak pe kan…diorang join kita…”. Tegur Sara sambil meletakkan dua gelas air minuman tadi di a as meja.
“ Yup…sure…”. Balas Balqis sambil tersenyum. Ariff mengambil tempat di sebelah Sara, dan Shakir terpaksa duduk di sisi Balqis.
“ Sikitnya makan…”. Tegur Ariff perlahan. Shakir dan Balqis berpandangan. Mereka tersenyum antara satu sama lain.
“ Abang ni…banyaklah nasi ni…nak suruh Sara gemuk ke…nanti abang menyesal tahu tak kalau Sara gemuk…”. Balas Sara sambil tersenyum mesra. Shakir dan Balqis hanya membiarkan perbualan suami isteri itu tanpa mencelah.
“ Tak lah…Sara gemuk ke. Kurus ke…abang tak kan rasa menyesal atau ralat…jangan risau…makan nasi abang ni…”. Ariff meletakkan nasinya sedikit ke dalam pinggan isterinya.

“ Abang…Sara dah kenyanglah…”. Balas Sara sambil memasamkan mukanya.
“ Makan…abang kata”. Sara membisu namun wajahnya mencuka.
“ Dia memang selalu makan sikit macam ni ke Balqis?”. Tanya Ariff serius. Balqis menganggukkan kepalanya. Sara membeliakkan matanya kepada Balqis. Balqis hanya tersenyum.
“ Dah tak payah nak marah Balqis pulak…makan cepat.”. Ujar Ariff sambil menyembunyikan senyumnya daripada dilihat oleh Sara. Shakir dan Balqis hanya tersenyum. Sara menghabiskan nasi di pinggannya.
“ Kenyang tahu tak..paksa-paksa orang pulak…”. Ujar Sara sambil merenung wajah suaminya.
“ Eloklah kenyang…”. Balas Ariff perlahan. Shakir dan Blaqis tergelak kecil. Sara membuntangka matanya kepada Shakir dan Balqis.

“ Manja…”. Ujar Shakir. Ariff, Sara dan Balqis memandang sesama sendiri. Sara tertnduk malu.
“ Gurau je lah Sara…Riff aku nak yang macam ni lah…nampak macam degil tapi menurut kata…hehe…so sweet…”. Ariff dan Shakir tergelak kuat. Sara dan Balqis saling berpandangan. Mereka tidak memahaminya.
“ Apa abang dengan Shakir gelak-gelak ni? Mengata Sara ye…”. Sara mencubit lengan suaminya perlahan.
“ Sakitlah sayang ni…”. Shakir dan Balqis pula tergelak mesra. Sara menarik muka masam. Ariff pura-pura tidak mengendahkan isterinya.
“ Qis…dah siap kan…jom balik…waktu lunch dah nak habis ni”. Ujar Sara sambil bangkit dari kerusi. Balqis menuruti temannya.

“ Ok, pergi dulu ye…nanti dia merajuk pulak dengan saya…”. Ujar Balqis perlahan smabil tersenyum. Waktu itu Sara sudah berjalan jauh ke depan meninggalkan mereka di meja itu. Ariff tersenyum mesra.
“ Dia memang macam tu, tapi sekejap je tu…alah…merajuk-rajuk sayang”. Mereka bertiga tergelak mesra. Balqis berlari anak mengejar langkah Sara.
“ Kau tak pujuk dia ke Riff?”. Tanya Shakir sambil bangkit daripada kerusinya. Ariff juga.
“ Tak payah…dia elok sendiri nanti…”. Balas Ariff perlahan. Shakir hanya tergelak kecil. Mereka bergandingan menuju ke kereta.
“ Kata tak payah pujuk…tu dok sibuk mesej apanya…”. Ujar Shakir sambil tersenyum. Ariff membalas senyuman itu. Akhirnya mereka tergelak kuat di dalam kereta.

2 comments: