Pages

Monday, May 16, 2011

SaYaNgI aKu TeMaNiLaH aKu 40

" Kenapa Sara? Sara nampak macam gelisah je.." Soal Ariff lembut. Sara memandang suaminya sekilas.
" Tak…Sara ok je bang…". Ariff melemparkan senyuman. Dia tahu isterinya berbohong. Namun dia tidak mahu memaksa.
" Abang percayakan Sara kan?". Soal Sara pula.
" kenapa Sara Tanya macam tu?".
" Saja…kenapa tak boleh ke?". Ariff memandang isterinya hairan.
" Bukan tak boleh, Cuma abang peliklah sayang Tanya abang macam tu…".
" Saja…". Sara melemparkan senyuman. Niatnya mati begitu sahaja. Dia tidak mahu Ariff mengesyaki yang negative tentangnya.

" Macam-macamlah Sara ni…". Akhirnya Ariff tergelak kecil. Sara hanya mengangkat bahu.
" Sara ni kenapa sebenarnya?cuba terus terang dengan abang, bagi abang faham kedudukan sebenar…". Soal Ariff lagi apabila melihat isterinya seakan merahsiakan sesuatu.
" Sara…". Kata-kata Sara mati di situ apabila ada suara orang member salam. Ariff memandang kea rah pintu seketika, sebelum matanya bertaut dengan pandangan isterinya yang kelihatan sangat redup.
" Sara pergi buka pintu..". Ariff menegah perlahan isterinya.
" Biar abang tengok…". Sara tidak jadi bangun, namun apabila dia mendengar suara lelaki segera dia beredar ke dapur. 10 minit kemudian, Ariff menghampirinya sambil membawa satu beg plastic.

" Siapa bang?". Soal Sara lembut.
" Jiran sebelah…katanya buah dari kampong".
" Buah apa?". Soal Sara lagi.
" Mempelam…tapi muda lagi". Ariff mengeluarkan buah tadi dari plastic kemudian meletakkan ke dalam raga di atas cabinet dapur. Sara yang pada mulanya hanya memerhati, bangkit menghampiri suaminya.
" Sedapnya..terliur Sara…". Ujar Sara perlahan sambil mencapai buah tadi. Ariff merenung isterinya.

" Ada makna apa-apa ke?". Ariff menyentuh lembut tangan isterinya. Sara memandang sekilas suaminya.
" Makna apa pula abang ni..kalau dah teringin, kita dapat..kira rezeki lah tu". Sara tidak memahami maksud tersirat suaminya.
" Tak, maksud abang…Sara…". Ariff tidak menghabiskan kata-katanya.
" Mengandung?". Sara menyambung kata suaminya. Ariff mengangguk laju. Sara tergelak perlahan sambil mengambil tempat di kerusi meja makan mereka. Ariff juga bertindak begitu.

" Kenapa gelak? Betul ke Sara mengandung?". Wajah Ariff berseri-seri.
" Mana ada lah…abang ni sama je dengan Balqis..merepeklah…". Ujar Sara lagi sambil menyuap ke mulut mempelam yang telah di hiris ke dalam piring.
" Tak masam ke?".
" Masam juga…tapi sedap..abang tak nak ke?". Soal Sara sambil mengunjuk kea rah piring di hadapan mereka.
" Tak nak lah…abang bukan suka masam-masam ni…tadi kita tak habis bincang..Sara nak cakap apa?". Soal Ariff ingin tahu. Sara memandang suaminya sekilas.
" Tak ada apalah..entah Sara dah tak ingat". Sara menghabiskan buah tadi kemudian dia bangkit menuju ke sinki. Ariff hanya menjadi pemerhati.
" Jom bang…". Ujar Sara mengajaknya suaminya meninggalkan dapur. Sara menghulurkan tangan kepada suaminya. Ariff menyambut huluran isterinya. Mereka mengambil tempat di ruang tamu. Agak lama mereka menghabiskan masa bersama di situ. Apabila jam menunjukkan pukul 12 malam, barulah mereka masuk tidur, itu pun setelah Sara lena di pangkuan Ariff.

1 comment:

  1. ayoyo.. kenapa sara tak berterus terang saja ngan ariff.. inilah masalah rumahtangga yang paling kerap.. suka snagat emnyembunyikan hal2 yg ptg dari pasangan... mengakibatkan pasangan akan merasa curiga... harap2 sara ada kebearanian utk memebritahu keadaan yg sebenar..

    ReplyDelete