Pages

Friday, April 20, 2012

Ruang Rindu 12


“ Nia…Nia…kau tak bangun lagi ke?”. Ria mengetuk pintu sambil menjerit nama Dania, sedangkan Dania masih berselimut. Tubuhnya terasa seram sejuk, kepalanya pula terasa amat berat. “ Ya…kejap…”. Dia menjawab lemah dan bangkit perlahan menghampiri pintu. “ Kau kenapa? Tak mandi lagi?”. Ria melihat temannya dari atas sampai bawah. “ Kepala aku sakit…badan rasa nak demam.”. Ujar Dania lemah sambil bersandar di pintu. Ria memapahnya ke katil. “ Kau boleh solat?”. Dania hanya mengangguk. Ria berfikir sejenak. “ Kau cuti lah hari ni, nanti aku cakap dengan bos…aku ambil panadol kejap…”. Ria ingin beredar. “ Tak payahlah Ria…aku nak rehat je…”. Balas Dania sambil menarik selimut. “ Jangan nak degil…aku ambil jap…”. Ria berlalu pergi. Dia kembali dengan segelas air dan panadol. “ Nah, makan ubat ni nanti…aku pergi dulu ya…patutlah dari tadi gelap je bilik kau…aku ingat kau dah bersiap…”. Dania hanya tersenyum kelat. “ Tak pe…pergilah…”. Ria mengangguk perlahan. “ Nanti aku balik waktu tengah hari bawa makanan…ok, jaga diri…”. Ujar Ria dan menutup pintu bilik. Dania memandang sekilah kea rah ubat dan air dalam gelas. Kepalanya terasa berat, namun digagahkan juga diri menuju ke bilik air. Dania mengambil wuduk dan menunaikan solat subuh. Setelah itu dia baring semula. Sebelum itu dia menelan dua biji panadol tadi dan memejamkan matanya. ………………………………………………………………………………………. “ Assalamualaikum…”. Maya berpaling ke arah pemilik suara. “ Wa’alaikumsalam, ya…cari siapa?”. Maya seperti memikirkan sesuatu. “ Dania ada?”. Tanya Farhan sopan. “ Awak ni yang hantar Dania malam hari tu ek?”. Maya merenung tajam wajah di hadapannya. “ Siapa Maya?”. Terdengar Ria menjerit dari dalam, kemudian menjenguk di pintu. “ Ni ha…dia cari Nia…”. Balas Maya sambil menoleh ke arah pintu. Ria menghampiri Maya di pagar. Kelihatan Farhan melemparkan senyuman kepada Ria. Maya memandang hairan apabila Ria turut membalas senyuman itu. “ Eh kejap…korang ni kenal ke?”. Tanya Maya sambil menggaru perlahan kepalanya. “ Cari Nia?”. Ria tidak mengendahkan pertanyaan temannya. Farhan menganggukkan kepalanya. Maya merungut perlahan. “ Saya call dia berapa kali tak jawab, mesej pun tak berbalas…dia ada kat rumah?”. Tanya Farhan lembut. “ Kenapa pula awak cari dia? Awak ni siapa dengan dia?”. Maya mengajukan soalan sambil bercekak pinggang. Ria merenung temannya. “ Maya…”. “ Eh, betul lah aku Tanya…yang dia sibuk sangat cari Nia, lepas tu risau je semacam, lagaknya macam suami orang je ha…”. Farhan dan Ria tergelak kecil. “ Kau ni Maya ke situ pula…”. Ria menghentikan tawanya. “ Nia ada kat dalam?”. Farhan bertanya lagi. “ Nia? Mak ai…dah pandai berNia Nia pulak…”. Maya menyambung kata. “ Maya dah lah tu…kau ni…”. Ria menarik Maya ke sebelahnya. “ Nia ada..dia demam…tengah rehat kat atas…mungkin dia letak telefon kat tempat lain agaknya…”. “ Dia demam?”. Tanya Farhan agak risau. “ Tengok…dah risau semacam…aku dah kata dia ni mesti ada apa-apa dengan Nia…”. “ Dah pergi klinik?”. Farhan bertanya lagi. “ Dia tak nak…dah puas paksa…dia makan panadol je…awak nak jumpa dia?”. Balas Ria. “ Dia boleh bangun ke?”. “ Boleh…Cuma tak larat, nanti jap saya pergi cuba panggil dia…”. Ujar Ria dan ingin berlalu namun dihalang oleh Maya. “ Biar aku pergilah…”. Tiba-tiba Maya mencelah. Ria hanya menganggukkan kepalanya. Maya melangkah pantas menuju ke bilik temannya. “ Nia…”. Maya memanggil perlahan. Dania membuka mata dan memandangnya. “ Ada orang nak jumpa kau kat bawah…”. Ujar Maya sambil melabuhkan punggung di sisi temannya yang sedang baring di katil. “ Siapa? Aku tak laratlah…”. Balas Dania lemah. “ Mana telefon kau?”. Maya memerhati sekeliling. “ Dalam beg agaknya…atas meja tu…”. Balasnya sambil menghalakan pandangan ke arah meja solek di sudut sebelah kiri bilik. Maya bangkit dan mencapai beg, kemudian dibuka dan dicapainya telefon. “ Nah…orang ni yang nak jumpa kau…”. Ujar Maya sambil menghulurkan telefon kepada Dania. Dania menyambutnya juga walau ada rasa kehairanan pada kata-kata Maya. Dia bangkit dan bersandar di bantal. Maya hanya memerhati. Dania membelek telefonnya. Memang tertera lapan panggilan tidak berjawab dan 10 mesej baru. Dia hanya meneliti pemilik nombor pada panggilan tidak berjawab.Lima panggilan daripada Fauzi dan tiga dari Farhan. Maya masih setia menanti. “ Siapa? Fauzi ke Farhan?”. Tiba-tiba Dania bertanya perlahan. “ Hah?”. Maya menggaru-garu kepalanya. “ Siapa yang datang cari aku?”. Ujarnya lagi sambil memicit perlahan kepala yang terasa berdenyut. “ Owh…mamat yang hantar kau balik hari tu…bukan Fauzi…siapa nama dia? Farhan ek…eh kau dengan dia ada apa-apa ke? Aku tengok dia risau semacam je bila Ria kata kau demam…kau dengan dia…”. Balas Maya sambil merenung tajam. “ Kau jangan merepeklah Maya…kenapa dia nak jumpa aku…”. Jawab Dania lemah. “ Eh, Tanya aku pula…manalah aku tahu…tapi tadi dia kata puas telefon tak dijawab, mesej pun tak berbalas…kau tau tak, kalau kau dengan dia tak de apa-apa tak kan dia sampai cari kau kat rumah…entah-entah korang ni memang ada benda yang nak sembunyi dengan kitorang tak?”. “ Maya, please lah…kepala aku sakit ni…kalau kau serabutkan kepala otak aku ni lagilah bertambah sakit…sekarang ni perlu ke tak sebenarnya aku jumpa dia?”. Balas Dania lemah sambil memeluk bantal. “ Ya Allah…itu pun Tanya aku ke…pergilah turun…kesian dia dah tunggu lama kat bawah…”. Dania memandang temannya itu lemah. Maya mencapai sweater di dalam almari dan menyerahkan kepada Dania. Dania turun dari katil dan berdiri di hadapan cermin. “ Pucatnya muka aku Maya…malu lah nak jumpa dia…”. Dia merapikan rambut. “ Pergi jelah…kau kata tak de apa-apa dengan dia kan…dah lama dia tunggu kat bawah tu…”. Dania akhirnya melangkah keluar dan menuruni tangga berhati-hati. Jika diikutkan rasa tubuh dan kepalanya, dia hanya ingin baring di katil, tapi bila mengenangkan orang itu sudah ada di bawah dia melangkah juga. Maya mengekori dari belakang. Apabila Dania sampai di depan pintu, kelihatan Ria sedang berborak dengan Farhan, mereka berdua merenungnya. Maya hanya bersandar di pintu ketika Dania menyarung selipar. Ria meminta diri apabila Dania sudah menghampiri pagar. Terdengar Ria mengajak Maya masuk ke dalam rumah. “ Hai…”. Farhan menyapa perlahan sambil merenung wajah Dania. “ Hai”. Dania membalas pendek sambil tersenyum kelat. Dia bersandar di pagar apabila merasakan tubuhnya terhuyung-hayang. “ Awak ok?”. Tanya Farhan lagi. “ Saya pasti awak nampak keadaan saya kan…”. Balas Dania agak lemah. “ Kenapa tak nak pergi klinik?”. “ Tak pe lah…nanti ok lah…saya nak rehat je…”. “ Pergilah…nah.”. Tiba-tiba Ria menghampiri mereka dan menghulurkan dompet kepada temannya. “ Ria…”. Dania memohon simpati . “ Pergilah Nia…nanti melarat, tengoklah dari pagi tadi aku tengok sama je keadaan kau…muka pun pucat…”. Ujar Ria sambil menepuk bahu Dania perlahan. “ Tapi…aku…”. “ Pergi jelah…Farhan nak hantar tu…kesian dia dah beria…”. Balas Ria lembut sambil menghantar pandangan kea rah Farhan sekilas. Farhan hanya menjadi pemerhati. “ Ala…kau pun boleh hantar aku kan…”. Dania masih cuba memohon simpati temannya itu. “ Aku dah puas pujuk tadi, kau tak nak…degil…sekarang dah ada orang nak hantar, kau pergilah ek…aku tak nak demam kau melarat…pergi lah…”. Ria memujuk sambil membukakan pintu pagar. Farhan pula dengan rela membukakan pintu kereta. Ria menolak perlahan tubuh Dania ke dalam kereta, kemudian meletakkan dompet di atas pehanya dan menutupkan pintu kereta. Farhan mengambil tempat di bahagian pemandu. Ria menutup pintu pagar. Dania sempat menoleh ke arahnya, Ria menganggukkan kepalanya perlahan. Dania mengeluh kecil. Farhan menghidupkan enjin kereta dan berlalu.

1 comment:

  1. Farhan ni sebenarnya suka dengan Nia ke??? .... ke masih x faham dengan hati sendiri ....

    ReplyDelete