Pages

Tuesday, June 22, 2010

SaYaNgI aKu TeMaNiLaH aKu 5

“ Nah air”. Sara menghulurkan cawan itu kepada Ariff. Ariff tersenyum dan menyambutnya. Dia juga melihat Sara duduk di hadapannya. Lama mereka diam tanpa sepatah kata.
“ Sara…”. Sara menghalakan pandangannya ke arah Ariff. Tadi dia leka menonton televisyen, walaupun sebenarnya dia sendiri tidak tahu apa yang ditontonnya.
“ Ceritalah masalah awak pada saya…saya sedia mendengarnya”.
“ Saya tak apa-apa wak…saya ok”. Ariff bangkit lalu menarik tangan Sara duduk disebelahnya. Sara hanya patuh tanpa membantah. Saat itu juga Ariff menyentuh rambut Sara. Sara hanya membiarkan.
“ Awak jangan nak bohong saya, saya selalu nampak awak menangis…”. Sara hanya membatukan diri.
“ Saya minta maaf sebab tak dapat bahagiakan awak”. Ariff hanya mendengar tanpa berkata apa-apa. Sara menyambung lagi kata-katanya.
“ Saya rela kalau awak nak lepaskan saya”. Waktu itu air mata yang disimpan tadi mengalir semula. Terkejut Ariff mendengarnya, namun dia menyembunyikannya.
“ Sara, perkahwinan bukan permainan atau percaturan hidup…yang kita boleh on dan off bila-bila masa”. Ariff menyandarkan badannya ke sofa disebelah Sara. Sara pula hanya kaku dan masih lagi menangis.
“ Tapi awak tak bahagia bersama saya kan?awak layak dapat kebahagiaan awak bersama orang yang awak sayang dan mampu buat awak bahagia”. Sara cuba memberanikan diri meluahkan rasa.
“ Dan awak pula ingin terus bahagia bersama dia.macam tu?”. Terkejut Sara dengan pertanyaan suaminya itu. Apakah Ariff sudah mengetahuinya. Dia sedikit kaget, namun dia cuba berselindung dengan menundukkan wajahnya.
“ Sara..awak isteri saya, dia tunang orang”. Sara memandang wajah suaminya.
“ Awak tahu?”.
“ Terlalu sukar kan untuk awak mengaku awak masih menyintai dia walaupun dia dan awak sendiri dah ada haluan masing-masing”.
“ Maafkan saya, saya tahu saya berdosa pada awak..saya juga tahu dia akan berkahwin dengan orang lain, saya…saya”. Kata-kata Sara mati di situ.
“ Sara…saya tak kan paksa awak mencintai saya walaupun saya berhak mendapatnya daripada awak, saya tahu hati tidak boleh dipaksa…ambillah seberapa banyak masa dan ruang yang awak nak, selagi saya mampu menanti saya akn tunggu awak”. Sara terus menggapai tangan Ariff dan menciumnya sambil menangis.
“ Saya minta maaf, saya akui awak adalah anugerah terbaik dari Allah kepada saya…bagi saya masa untuk belajar menerimanya, andainya awak sudah bosan dan penat menanti saya, saya dengan rela hati awak lepaskan saya”. Kata-kata itu disudahi dengan tangisan. Ariff terus merangkul Sara ke dalam pelukannya.
“ Tak Sara…saya tak kan lepaskan awak…awak juga anugerah terbaik untuk saya, saya nak awak tahu sejak saya menikahi awak, hati saya milik awak…saya sayangkan awak dunia akhirat”. Ariff mendakap Sara lebih erat lagi, dan untuk pertama kalinya Sara selesa dan rasa selamat dalam pelukan suaminya. Dia membalas pelukan itu sambil berbisik ‘maafkan saya’.
“ Sshhh…cukuplah Sara..jangan minta maaf lagi dari saya…dan saya tak nak dengar lagi awak minta saya lepaskan awak”. Sara hanya mengangguk. Malam itu dia menangis dan terlena di atas peha Ariff di ruang tamu tanpa disedarinya. Ariff pula tidak sampai hati ingin mengalihkannya. Pukul lima pagi Sara terjaga dari tidurnya. Terkejut dia apabila terjaga kepalanya dia atas peha suaminya. Lantas dia bangkit dan menjauh. Dia cuba mengingati semula apa yang terjadi. Ariff pula seakan lena dalam tidurnya. Sara tidak dapat menahan air matanya. Walau cuba ditahan dengan telapak tangannya agar tidak didengar oleh Ariff, namun masih mampu menyedarkan Ariff dari tidurnya.
“ Sara…kenapa?”. Terpisat-pisat Ariff bangun dan mendekati Sara. Sara pula cuba menjauh.
“ Jangan hampiri saya”. Ariff tidak jadi melangkah. Akhirnya dia duduk di hadapan Sara. Hati Sara masih keras seperti dahulu, tidak seperti malam tadi.
“ Ok..terpulang…saya nak naik dulu”. Sara terasa dengan kata-kata Ariff. Dia hanya melihat Ariff melangkah pergi.
“ Saya minta maaf”. Ariff memandang Sara apabila isterinya itu bersuara dalam suara yang serak-serak basah. Namun Ariff hanya memandang sepi pernyataan itu. ‘ Awak memang masih tak berubah Sara’. Ariff terus menaiki tangga menuju ke biliknya. Sedangkan Sara masih di situ cuba mengingati semula apa yang terjadi malam tadi.

No comments:

Post a Comment