Pages

Wednesday, July 21, 2010

RuAnG rInDu 6

“ Dania, kau ok ke?”. Ria mengetuk perlahan pintu bilik temannya. Senyap. Namun beberapa minit kemudian, Dania membuka pintu. Ria menunjukkan wajah simpati.
“ Aku ok…jangan risau, aku nak tidur dulu”. Dania menahan sebak di dada.
“ Nia…kau kena kuat, sampai bila kau nak macam ni…buktikan pada dia Nia, kau boleh hidup tanpa dia…kau nak ke dia tengok kau masih menangisi dia walau dah berbulan lamanya…kuatkan semangat Nia, tabahkan hati, aku sayangkan kau”. Dania merangkul erat tubuh Ria.

“ Aku tahu…tapi aku memang lemah Ria, hati aku sakit…jiwa aku hancur tengok orang yang selama ni milik aku bermesra dengan orang lain…aku tak mampu lupakan dia…”. Dania menangis di bahu Ria. Waktu itu kelihatan Maya dan Naina merenung simpati ke arahnya.
“ Nia…tekadkan hati kau, lupakan dia…ingat Nia, dia akan jadi milik orang yang sah tak lama lagi…lepaskan dia dengan tenang Nia, kau akan dapat lebih baik dari dia…percayalah Nia…dia tak layak untuk orang baik macam kau”. Dania meleraikan pelukan.

“ Terima kasih…aku tahu korang ambil berat pasal aku…aku akan cuba…Naina terima kasih tadi”. Naina mengangguk perlahan.
“ Aku nak tidur dulu…”. Ujar Dania perlahan. Mereka bertiga mengangguk. Ria berundur sedikit ke belakang kemudian menutup pintu. Setelah itu Dania mengunci pintu dan merebahkan tubuh ke katil. Menangis lagi. Huh. Tiba-tiba telefonnya bergetar tanda ada mesej masuk.

‘ Tanda kekuatan seorang wanita adalah tabah menghadapi dugaan…air mata merupakan senjata wanita, namun alirannya tanpa henti akan menggugat keteguhan keperibadianmu ’. Dania terpana. Dia melihat nombor pengirim. Nombor itu tidak dikenalinya. Dia membaca sekali lagi mesej itu. Pengirim ini seperti tahu keadaannya waktu ini. Tidak lama kemudian, mesej kedua masuk dengan pengirim yang sama.

‘ Allah itu Maha Adil…percayalah Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita…kadang-kadang sesuatu yang baik bagi kita adalah sebaliknya untuk kita, dan kadang-kadang sesuatu yang buruk bagi kita adalah baik untuk kita…Hikmah dugaan itu terlalu manis untuk disingkap…belajar meredhai takdir yang terukir…percayalah ketenangan itu pasti milik anda ’. Kata-kata itu membuatnya bangkit dan terduduk. Setelah itu mesej ketiga masuk. Namun ia hanya kata-kata penutup ringkas.

‘ Allah itu sentiasa ada untuk kita, assalamualaikum ’. Dania termenung sebentar, setelah itu dia mengatur langkah ke bilik air. Baru dia teringat, dia belum bersolat isyak. Lama dia berteleku di atas sejadah. Setelah usai solat isyak, dia bangkit mengerjakan solat hajat pula memohon ketenangan dan kekuatan. ‘ Tuhan berilah aku kekuatan…ketabahan menghadapi dugaanMu ini ’.
……………………………………………………………………………………….
“ Han…kau buat apa dengan anak dara orang tadi”. Nizam membuka kata. Dia perasan Farhan leka dengan telefonnya.
“ Tak de apa…”. Balas Farhan pendek kemudian meletakkan telefonnya di sisi.
“ Habis tu, tadi kau buat apa?”. Soal Nizam hairan. Farhan melemparkan senyuman.
“ Saja Tanya keadaan dia…”.
“ Lepas tu?”.
“ Tak de apa…dia tak layan pun”. Nizam tergelak kecil.

“ Kau ni buang tabiat ke apa…tak kan baru putus, nak pasang yang lain kot?”. Nizam bertanya sinis.
“ Merepeklah kau ni…kau ingat aku jenis macam tu ke?”. Soal Farhan sambil mengangkat keningnya.
“ Tak lah…tapi manalah tahu kan”. Nizam menyambung senyum.
“ Tak de lah…dah tiga kali aku terserempak dengan perempuan tu…dan setiap kali tu juga lah dia sedang menangis…entahlah…aku simpati”. Farhan mengeluh pendek.

“ Kau ni, tak de masalah…cari masalah”. Balas Nizam. Farhan melemparkan senyuman. Nizam menggelengkan kepalanya.
“ Habis tu, tadi dia tak layan…kau tak rasa jatuh standard ke…”. Nizam sengaja memerli.
“ Dia memang tak layan…tapi aku dapat nombor telefon dia”. Farhan tersenyum nakal. Nizam merenung hairan.
“ Kau kata dia tak layan kau, macam mana kau boleh dapat nombor dia pula?”.
“ Biasalah…”. Farhan mengulum senyum.
“ Kau ni Han…kau mengayat ke?”. Soal Nizam sarkastik.
“ Sampai ke situ pula kau…aku ni baru je putus, tak kan la nak test yang baru…aku minta dari kawan dia”. Farhan tersenyum lagi.

“ Mak ai kau…beria betul kau ni…entah-entah kau dah tangkap cintan ke apa dengan perempuan tu…”.
“ Tak de lah…betul…aku tak de rasa apa-apa pun…Cuma aku…entahlah, simpati pada dia”.
“ Banyaklah kau punya simpati…senang-senang pula kawan dia bagi kau nombor dia?”.
“ Tak senang juga…yang ni aku mengayat lah…hehe”. Farhan tersenyum nakal.
“ Kau ni Han macam-macam”. Nizam membalas senyuman temannya.
“ Aku bukan mengayat kat kawan dia tu pun…Cuma slow talk je lah…tapi kawan dia tu jenis sayang kawan punya…siap pesan lagi kalau aku buat hal, dia sendiri datang cari aku…”. Ujar Farhan sambil menguntum senyum.

“ Kau pulak, ada nak buat hal ke?”. Nizam sengaja mengusik.
“ Tak de keje lah aku nak buat hal dengan anak dara orang…kau ni pun…”. Mereka tertawa serentak.
“ Tadi kau cakap dah tiga kali terserempak dengan perempuan tu…kau jumpa kat mana?”. Soal Nizam setelah menghabiskan tawanya.
“ Perempuan…perempuan…nama dia Dania lah…alah yang aku cerita bagi bungkusan tertinggal kat kaunter pembayaran tu…masa tu kali pertama aku jumpa”. Nizam tergelak kecil.

“ Ya lah…Dania ek nama dia…sedap nama…cantik ke orang dia wei?”. Farhan merenung tajam.
“ Eh-eh kau ni…lain macam je soalan”. Nizam tergelak lagi.
“ Aku saja je lah Tanya…kau ni pun”. Giliran Farhan pula tertawa.
“ Nak kata cantik sangat, tak lah…tapi manis, sedaplah mata memandang”. Ujar Farhan sambil tersenyum.
“ Lain macam je senyum kau tu Han…”. Nizam sengaja memerli temannya.
“ Kau jangan nak fikir bukan-bukan lah…aku tak de niat apa-apa pun…”.
“ Ya lah…aku saja je tadi…jangan ambil serius, tapi kalau kau berkenan pun apa salahnya”.

“ Merepeklah kau…aku malas nak fikir pasal cinta-cinta ni, buat sakit kepala je…single macam kau kan senang, betul tak?”.
“ Betul…hati tak sakit, jiwa pun tenang”. Balas Nizam tegas. Farhan mengangguk tanda setuju dengan pendapat temannya itu.
“ Ok lah wei…aku nak solat isyak dulu…lepas tu nak tidurlah, esok ada mesyurat pagi-pagi buta”. Farhan bangkit dari sofa dan mengatur langkah perlahan. Nizam juga menuruti langkah temannya. Setelah usai solat, dia kembali ke ruang tamu, manakala Farhan terus masuk tidur.

No comments:

Post a Comment