Pages

Wednesday, July 21, 2010

SaYaNgI aKu TeMaNiLaH aKu 14

“ Assalamualaikum…”. Ariff dan Sara berpandangan apabila ada orang memberi salam. Sara bangkit dari sofa dan membuka pintu.
“ Wa’alaikumsalam…ye..”. Orang itu hanya tersenyum sambil merenung Sara. Sara bertapak ke belakang sedikit.

“ Siapa Sara?”. Ariff bertanya dari dalam.
“ Mmm…ni…”. Kata-kata Sara terhenti apabila Ariff tiba-tiba berada di belakangnya.
“ Owh….kau Shakir…yang kau tersenyum-senyum tu kenapa? Masuklah…”. Waktu itu Sara memberi ruang kepada Shakir untuk masuk. Ariff pula menepuk-nepuk bahu temannya itu.
“ Sorry lah…cantik pulak aku tengok Sara ni…dulu masa kahwin pakai make up…ni nampak lain…tapi cantik”. Puji Shakir ikhlas. Sara hanya menunduk. Ariff pula sudah tergelak mendnegarnya.

“ Ahh kau ni…ada-ada je…”. Ujar Ariff sambil mengajak temannya itu duduk di sofa berhadapan televisyen. Sara terus menuju ke dapur.
“ Wah…bila dah kahwin ni aku tengok makin berseri pulak rumah kau ni”. Shakir membuka kata. Ariff tersenyum lagi.
“ Kau ni…tadi puji Si Sara…ni rumah aku pulak…apa hal kau ni?”. Ariff mengangkat keningnya.

“ Ek eleh aku puji pun salah ke?”.
“ Tak lah”. Ariff tergelak lagi.
“ Kenapa kau tak telefon dulu tadi sebelum datang?”. Ujar Ariff sambil mengalih siaran televisyen.
“ Alah…malas, kau mesti ada je kat rumah kan…”. Balas Shakir sambil tersenyum. Ariff sekadar mengangguk. Waktu itu Sara menghampiri mereka sambil menatang dulang berisi teko dan cawan. Ariff dan Shakir hanya memrhati Sara menuangkan air ke dalam cawan kemudian diletakkan di hadapan Ariff dan Shakir.

“ Jemputlah minum”. Ujar Sara kepada Shakir sambil tersenyum, kemudian dia berlalu ke dapur. Setelah agak lama Ariff mendapati Sara di dapur, dia memanggil.
“ Sara…”. Sara menyahut dari dapur, kemudian dia menghampiri suaminya.
“ Buat apa kat dapur tu? Duduklah sini…”. Sara tersenyum.
“ Sara tengah goreng pisang…tunggu kejap ye”. Ujar Sara dan berlalu.
“ Risau sangat isteri dia….”. Ujar Shakir pula sambil tersengih nakal. Ariff membalas senyuman itu. Shakir memerhati ke ruang dapur, kemudian merapatkan sedikit tubuhnya kea rah Ariff kemudian bersuara perlahan.

“ Riff…tadi aku ada jumpa Amira…dia Tanya pasal kau”. Wajah Ariff berubah serius.
“ Dia Tanya apa?”.
“ Dia Tanya bila kau kahwin…lepas tu dia ada cakap menyesal atas perbuatan dia dulu”. Waktu itu Sara ingin ke depan menghantar goreng pisang, namun apabila terdengar Ariff dan Shakir bersuara agak perlahan seperti berbincang sesuatu, Sara tidak jadi mengatur langkah. Dia berdiri di sisi dinding dan mendengar perbualan mereka.

“ Jadi…”. Ariff menyambung kata.
“ Kau dah maafkan dia kan Riff? Kau dah lupakan dia kan?”. Ujar Shakir serius. Ariff hanya mendiamkan diri, tidak lama kemudian baru lah dia bersuara.
“ Hari tu aku ada terserempak dengan dia…masa tu aku dengan Sara”.
“ Dia ada cakap pasal tu…sudah-sudah lah Riff…lupakan dia…kau dan dia dah ada hidup masing-maisng kan”.
“ Aku tahu…aku memang dah tak cintakan dia…tapi hati aku sakit…bila aku tengok dia bahagia dengan Adam, aku macam tak boleh terima hakikat tu….dia dulu milik aku Kir…”. Ujar Ariff sambil menundukkan wajahnya.

“ Kau cemburu?? Riff…kau tak boleh macam ni tahu tak…tak adil semua ni untuk Sara…”.
“ Kenapa pulak? Aku bukan duakan Sara pun kan…Amira tu pun dah ada Adam kan…bukan aku nak rampas kebahagiaan dia pun…dan aku tak cemburu ok”. Balas Ariff serius. Namun suaranya masih ditahan agar tidak didengar oleh Sara di dapur. Sedangkan waktu itu Sara dapat mendengarnya. Ada air mata mengalir di pipinya. Ariff masih serius seperti tadi. Shakir hanya menggelengkan kepalanya.

“ Kau ni…memanglah kau tak duakan dia dari segi zahirnya, tapi kau sedar tak dalam hati kau tu masih ada Amira yang kau cintakan dulu…yang kau sanjung-sanjung…kau sebenarnya masih tak redha dengan semua ni…tak elok Riff kau terus macam ni…”. Ujar Shakir panjang. Ariff merenung temannya, kemudian matanya beralih sebentar ke ruang dapur.

“ Entah lah Kir…”. Ariff menyandarkan tubuhnya ke sofa. Sara mengesat air matanya dengan hujung baju yang dipakainya. Kemudian dia membasuh muka agar hilang kesan air mata di wajahnya. Kemudian dia membelek wajahnya di cermin yang tergantung di sudut kiri dapur, apabila puas hati dengan wajahnya dia mengatur langkah ke ruang tamu. Waktu itu Ariff dan Shakir masing-masing hanya membisu. Ariff memerhatikan isterinya.
“ Makan lah…maaf lambat sikit tadi”. Sara memandang Ariff sekilas.

“ Duduklah…”. Ujar Ariff perlahan sambil menepuk perlahan sofa di sebelahnya.
“ Tak pe lah…Sara nak naik atas dulu ye?”. Sara meminta izin. Ariff merenung hairan isterinya. Sara membalas renungan itu, namun akhirnya dia meminta diri ke dapur. Ariff memandang sekilas kepada Shakir. Waktu itu Sara sudah berjalan ke dapur.
“ Tunggu kejap ye Kir…”. Shakir sekadar mengangguk. Ariff berjalan ke dapur.
“ Kenapa? Awak tak selesa ke dengan kawan saya?”. Tanya Ariff serius dan sedikit risau.

“ Tak lah…kepala saya pening…saya nak tidur dulu…boleh?”. Sara terpaksa berbohong. Ariff merenung tajam isterinya.
“ Awak ok?”.
“ Saya ok..jangan risau…saya naik dulu ye wak...nanti awak bawa ke dapur je pinggan dan cawan tu, esok saya basuh…”. Ujar Sara perlahan. Ariff menyentuh tangan isterinya.

“ Awak…”.
“ Betul..saya ok…saya Cuma nak rehat, tidur…”. Sara membalas sentuhan suaminya. Akhirnya Ariff mengangguk dan melepaskan pegangan tangannya.
“ Ok..awak naik atas dulu…nanti lepas Shakir balik, saya terus naik atas k?”.
“ Tak pe..awak berbual lah dengan Shakir…saya nak tidur je…tak apa…”. Balas Sara. Ariff merenung isterinya kemudian mengangguk. Sara terus naik ke atas. Kemudian Ariff pula mengatur langkah ke ruang tamu.

1 comment:

  1. ohohohoh.. sian sara.. ariff cpt2 la pujuk sara.. cerita perkara sebenar..

    ReplyDelete